Priroda Krišnine pojave
Bhagavad-gītā 4.9.
janma karma ca me divyam
evam yo vetti tattvatah
tyaktvā deham punar janma
naiti mām eti so ’rjuna
janma — rođenje; karma — djelatnosti; ca — također; me — Moje; divyam — transcendentalne; evam — tako; yah — onaj tko; vetti — poznaje; tattvatah — istinski; tyaktvā — po napuštanju; deham — ovoga tijela; punah —ponovno; janma —rođenje; na — nikada; eti — ne dobiva; mām — Mene; eti — dostiže; saḥ — on; arjuna — o Arjuna.
Onaj tko poznaje transcendentalnu prirodu Moje pojave i Mojih djelatnosti po napuštanju tijela više se ne rađa u materijalnom svijetu, već dostiže Moje vječno prebivalište, o Arjuna.
Smisao: Gospodinov silazak iz Njegova transcendentalnog carstva već je bio objašnjen u šestom stihu. Onaj tko može shvatiti istinu o pojavi Božanske Osobe već je oslobođen materijalnog ropstva i zato se vraća u Božje Carstvo čim napusti materijalno tijelo. Takvo oslobođenje živoga bića od materijalnog ropstva ne dostiže se lako. Impersonalisti i yogīji dostižu oslobođenje tek nakon velika napora i nakon mnogo, mnogo života. Čak i onda oslobođenje koje dostižu – stapanje s Gospodinovim neosobnim brahmajyotijem – samo je djelomično i postoji opasnost vraćanja u materijalni svijet. No, bhakta, jednostavno zahvaljujući razumijevanju transcendentalne prirode Gospodinova tijela i djelatnosti, po napuštanju ovog tijela dostiže Gospodinovo carstvo i ne izlaže se opasnosti da se vrati u materijalni svijet. U Brahma-samhiti (5.33.) rečeno je da Gospodin ima mnogo oblika i inkarnacija: advaitam acyutam anādim ananta-rūpam. Premda ima mnogo transcendentalnih oblika, svi su oni jedna Svevišnja Božanska Osoba. To moramo shvatiti s uvjerenjem, uako je svjetovnim učenjacima i empirijskim filozofima neshvatljivo. U Vedama (Purusa-bodhinī Upanisadi) rečeno je:
eko devo nitya-līlānurakto
bhakta-vyāpī hrdy antar-ātmā
“Jedna Svevišnja Božanska Osoba u Svojim mnogobrojnim transcendentalnim oblicima vječno održava odnose sa Svojim neokaljanim bhaktama.”
Ovu je vedsku izjavu potvrdio u ovom stihu Gīte sam Gospodin. Onaj tko na temelju autoriteta Veda i Svevišnje Božanske Osobe prihvati ovu istinu i ne trati svoje vrijeme na filozofsku spekulaciju dostiže najviši savršeni stadij oslobođenja. Ako osoba jednostavno prihvati istinu s vjerom, nedvojbeno može dostići oslobođenje. Vedska izjava tat tvam asi može se primijeniti u ovom slučaju. Onaj tko shvati da je Gospodin Krišna Svevišnji ili tko kaže Gospodinu: “Ti si Vrhovni Brahman, Božanska Osoba”, nedvojbeno odmah biva oslobođen. Tako je njegov ulazak u Gospodinovo transcendentalno društvo osiguran. Drugim riječima, takav vjerni bhakta Gospodina dostiže savršenstvo. To potvrđuje vedska tvrdnja:
tam eva viditvāti mrtyum eti
nānyah panthā vidyate ’yanāya
“Savršeni stadij oslobođenja od rođenja i smrti može se dostići jednostavno spoznavanjem Gospodina, Svevišnje Božanske Osobe. To se savršenstvo ne može dostići ni na koji drugi način.”
(Śvetāśvatara Upanisada 3.8.) Da nema drugoga načina znači da se onaj tko ne shvaća da je Gospodin Krišna Svevišnja Božanska Osoba sigurno nalazi u guni neznanja i zato neće dostići oslobođenje jednostavno lizanjem staklenke s medom ili tumačenjem Bhagavad-gīte na temelju svjetovne učenosti. Empirijski filozofi mogu imati vrlo važne uloge u materijalnom svijetu, ali nisu nužno dostojni oslobođenja. Takvi umišljeni svjetovni učenjaci moraju čekati na bezuzročnu milost Gospodinova bhakte. Stoga svjesnost Krišne trebamo njegovati s vjerom i znanjem te na taj način dostići savršenstvo.
(iz Bhagavad-gīte kakva jest; prijevod i tumačenja A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada)